Do zadań pedagoga specjalnego należy w szczególności:
1) współpraca z nauczycielami, wychowawcami grup wychowawczych lub innymi
specjalistami, rodzicami oraz uczniami w:
– rekomendowaniu dyrektorowi szkoły lub placówki do realizacji działań w zakresie
zapewnienia aktywnego i pełnego uczestnictwa uczniów w życiu szkoły i placówki
oraz dostępności;
– prowadzeniu badań i działań diagnostycznych związanych z rozpoznawaniem
indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości
psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji,
zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub
trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających
funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu szkoły i placówki
– określaniu niezbędnych do nauki warunków, sprzętu specjalistycznego i środków
dydaktycznych;
2) współpraca z zespołem w zakresie opracowania i realizacji indywidualnego programu
edukacyjno-terapeutycznego ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia
specjalnego, w tym zapewnienia mu pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
3) wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w:
– rozpoznawaniu przyczyn niepowodzeń edukacyjnych uczniów lub trudności w ich
funkcjonowaniu;
– udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej w bezpośredniej pracy z uczniem;
– dostosowaniu sposobów i metod pracy do indywidualnych potrzeb rozwojowych
i edukacyjnych ucznia oraz jego możliwości psychofizycznych;