Emocje są bardzo ważne w naszym codziennym funkcjonowaniu. Nie inaczej jest w przypadku dzieci, dlatego chcielibyśmy Państwu zaproponować cykl materiałów, których tematem będą emocje.
W ramach wpisów będziemy prezentować wybrane tematy dotyczące inteligencji emocjonalnej dzieci (a także dorosłych). Będziemy także proponować różne aktywności, dzięki którym można wspierać rozwój tej sfery u dzieci w wieku przedszkolnym. Serdecznie zapraszamy.
Tęsknota- co to jest?
Pierwszy materiał dotyczy tęsknoty, która jest znana każdemu przedszkolakowi (i rodzicowi). Poniższy filmik zawiera: informacje czym jest tęsknota, z jakimi emocjami może się wiązać oraz proponowane aktywności, które mogą pomóc dzieciom w jej przeżywaniu.
Adaptacja
Pierwsze dni w przedszkolu to wyzwanie zarówno dla dzieci, jak i dla rodziców. Proces adaptacji może trwać od kilku tygodni do nawet kilku miesięcy. I jak przetrwać ten okres? Kilka przydatnych rad znajdą Państwo na poniższych grafikach.
Najpierw skupimy się na adaptacji rodzica. Często w procesie wprowadzania dziecka do przedszkola pomija się emocje, które towarzyszą rodzicom. To błąd! Dzieciaki obserwują nasze zachowanie i poprzez nasze reakcje uczą się reagować na różne życiowe sytuacje.
Dlatego: Drogi Rodzicu/Opiekunie- zaopiekuj też SWOJE emocje!
A teraz kolej na emocje dziecka. Poniżej w części EMOCJE DZIECKA znajduje się kilka porad dotyczących przygotowania dziecka do rozpoczęcia edukacji przedszkolnej oraz jak radzić sobie podczas tych kilku pierwszych tygodni.
Samopoczucie moje i Twoje-
rozpoznajemy, nazywamy i uczymy się wyrażać
podstawowe emocje
W życiu bardzo ważna jest umiejętność rozpoznawania, nazywania i wyrażania podstawowych emocji. Każdy z nas prawdopodobnie był kiedyś w sytuacji, w której z powodu złej interpretacji czyjegoś zachowania, emocji doszło do nieporozumienia, a nawet konfliktu. Dlatego tak istotne jest kształtowanie tej umiejętności od najwcześniejszych lat życia. Pomocne w tym mogą być różnego rodzaju gry edukacyjne i materiały, które pozwalają rozwijać umiejętności w najbardziej naturalny dla dziecka sposób- poprzez zabawę. Poniżej zaprezentowano kilka z nich, niektóre nawet wykorzystujemy w pracy z naszymi przedszkolakami. Zachęcamy do ich wypróbowania.