Rok szkolny 2024/2025
Rok szkolny 2023/2024
Projekt edukacyjny: „Mały przedszkolak w wielkim mieście – nasze zainteresowania sztuką i kulturą miasta Krakowa” (kontynuacja projektu edukacyjnego „Krakowiaczek ci ja” z roku szkolnego 2014/2015)
Pomysł i opracowanie mgr Elżbieta Chmielewska
Cele projektu:
budowanie relacji z najbliższym otoczeniem kulturowo – przyrodniczym i społecznym (spacery
i wycieczki po Krakowie, spotkania z ciekawymi mieszkańcami i sąsiadami przedszkola, ruch na świeżym powietrzu);
planowanie spacerów i wycieczek z przewodnikiem dla dzieci po Krakowie, cykle tematyczne związane ze zgłębianiem historii, kultury, sztuki i oryginalności naszego miasta;
spacer po Krakowie ze św. Janem Pawłem II- szlakiem papieskim- poznawanie miejsc upamiętniających krakowskie życie Świętego;
zorganizowanie w salach „Kącików Krakowiaczka”- gromadzących w swej zawartości przedmioty związane z Krakowem i sławnymi postaciami, wydarzeniami Krakowa;
poznawanie i nauka tańca ludowego „krakowiak”;
słuchanie piosenek ludowych, innych utworów muzycznych związanych z kulturą naszego regionu, zabawy ruchowe do piosenek „Krakowiaczek jeden”, „Hej na Krakowskim Rynku”;
poznawanie miejsc i symboli kultury związanych z wielkimi Polakami (królowie, artyści, wodzowie, święci…);
zwiedzanie krakowskich kościołów, muzeów, pomników, poznawanie ciekawych i dostępnych dziecięcemu pojmowaniu szczegółów z ich historii;
plastyczne odzwierciedlanie miejsc, przedmiotów, postaci poznanych podczas spacerów, wycieczek po Krakowie – wernisaże prac dzieci, konkursy plastyczne, wystawy;
poznawanie legend i podań związanych z historią Krakowa, słuchanie czytanych tekstów, oglądanie ilustracji, zdjęć i rycin;
próby zorganizowania przedstawienia teatralnego o tematyce związanej z Krakowem;
zachęcenie rodzin dzieci do licznego odwiedzania historycznych miejsc, budzenia szacunku i estymy dla ważnych miejsc i osób związanych z historią i tradycją naszego miasta;
wykonanie projektu strategicznego „Makiety Krakowa”- praca dla wszystkich: dzieci i rodziców – konkurs plastyczny;
zainteresowanie realizacją projektu naszych najbliższych sąsiadów – szkołę, mieszkańców, pobliskie muzeum etnograficzne;
zaproszenie na przedszkolny bal karnawałowy postaci związanych z naszym miastem (przedstawienie rodzicom na zebraniu informacji o potrzebie przygotowania dla dzieci strojów związanych z krakowskimi legendami i tradycjami);
Projekt obejmuje cykl wycieczek i spacerów po Krakowie w celu zaznajomienia dzieci z ważniejszymi zabytkami, postaciami i legendami naszego miasta, by zbliżyć je emocjonalnie i kulturowo do swojej małej ojczyzny. Współrealizatorami projektu są pracownicy SCKM-u, przewodnicy po Krakowie, jak również rodzice dzieci współdziałający z naszym przedszkolem.
Proponowane sposoby, formy i tematy sprzyjające realizacji projektu w ciągu całego roku szkolnego:
– legendy starego Krakowa;
– zagadki dotyczące treści legend i postaci w nich występujących;
– zabawy w teatr związane z treścią poznanych legend;
– tradycje Świąt Bożego Narodzenia w Krakowie: szopka krakowska, jasełka, kolędowanie, ubieranie
choinki;
– malarze Krakowa – zapoznanie z twórczością: J. Matejki, S. Wyspiańskiego, Kossaków…
– zwiedzanie galerii obrazów;
– zabawy w malarzy, rzeźbiarzy – zorganizowanie w sali „kącika artysty”(czasowo);
– turniej wiedzy o Krakowie;
– zorganizowanie „kącika krakowskich pamiątek”;
– wykonywanie albumu „Moje miasto”;
– warsztaty dla rodziców – wspólne wykonywanie kukiełek do szopki krakowskiej lub wybranej legendy
o Krakowie;
– nauka tańca ludowego” Krakowiak”; wspólnie z rodzicami przygotowywanie krakowskich strojów dla
małych tancerzy.
Przewidywane efekty:
- dziecko zna własne miasto i region, ich przeszłość i teraźniejszość oraz czuje się głęboko z nimi związane, rozpoznaje i nazywa niektóre zabytki Krakowa;
- potrafi opowiedzieć legendy Krakowa, zna i różnicuje bohaterów pozytywnych i negatywnych;
- zna niektóre postaci ważne dla historii Krakowa, dzieli się tą wiedzą z innymi (uczy się szacunku do osób i ważnych miejsc);
- zna zwyczaje swojego miasta;
- zna niektóre nazwy ulic, szczególnie te w najbliższej okolicy swego miejsca zamieszkania;
- potrafi być uważne, zachowywać się kulturalnie i bezpiecznie na ulicach dużego miasta;
- doświadcza dumy i radości z przebywania wśród bogatej i pięknej architektury starego a zarazem nowoczesnego miasta.
Rok szkolny 2022/2023
Projekt edukacyjny: Ekoprzedszkolak – przyjaciel ziemi
Pomysł i opracowanie mgr Elżbieta Chmielewska
Wrzesień
Przedszkolak:
– dba o porządek w sali,
– prawidłowo wykonuje czynności samoobsługowe,
– oszczędza wodę,
– nie śmieci podczas prac manualnych,
– segreguje zabawki w kącikach zainteresowań oraz materiały do zajęć plastycznych, segreguje i wyrzuca do kosza śmieci.
Październik
Przedszkolak:
– zna owoce i warzywa,
– poznaje nazwy roślin i zwierząt spotykanych w otoczeniu,
– w domu dba o segregowanie śmieci,
– oszczędza światło, wodę np. podczas mycia zębów.
Listopad
Przedszkolak:
-zbiera i wykorzystuje ekośmieci, biorąc udział w konkursie plastycznym na zabawkę
z ekośmieci.
Grudzień
Przedszkolak:
– dba o rośliny w domu i w sali przedszkolnej – podlewa je,
– wykonuje dekoracje z recyklingu,
– nie marnuje i nie niszczy papieru.
Styczeń
Przedszkolak:
– korzysta z zabawy na świeżym powietrzu,
– wie, że potrzebne i celowe jest wietrzenie pomieszczeń w domu i sali przedszkolnej,
– spaceruje, maszeruje, wspina się na pagórki i góry, skacze, biega, przeskakuje przez przeszkody.
Luty
Przedszkolak:
– wie, że należy opiekować się zimą zwierzętami, a rośliny umieszczać w dostępie światła.
– obserwuje życie zwierząt zimą, dokarmia, obserwuje zmiany zachodzące w przyrodzie,
w pogodzie, w cyklu dobowym…
Marzec
Przedszkolak:
– obserwuje pierwsze zwiastuny wiosny,
– obserwuje zjawiska pogodowe, posługuje się kalendarzem pogody…
– dostosowuje swój ubiór do warunków pogodowych.
Kwiecień
Przedszkolak:
– poznaje różne dostępne środowiska przyrodnicze i dostosowuje swoje zachowanie do reguł tam panujących:
– park, ogród, las, zoo, ogród botaniczny, bulwary wiślane…
Maj
Przedszkolak:
– obserwuje rośliny,
– wie, że nie należy ich niszczyć, zrywać, zjadać, nie wiedząc co to za roślina…
– rysuje, maluje, lepi wytwory plastyczne z użyciem materiału przyrodniczego, kamieni, gałęzi, liści, kwiatów, nasion…
– aktywnie uczestniczy w urządzaniu wystaw prac plastycznych.
Czerwiec
Przedszkolak:
– korzysta z rekreacji na świeżym powietrzu,
– wie, jak zachowywać się:
na basenie, na plaży, nad jeziorem, nad rzeką, nad morzem, na łące, w lesie, w górach…
– jest wdzięczny za piękno i pożytek płynący z natury, zachwyca się nią, mądrze
i gospodarnie z niej korzysta, obserwując zmiany zachodzące w przyrodzie.
– potrafi wyrażać wdzięczność Panu Bogu za piękno natury
Pod koniec roku przedszkolnego planujemy zorganizować „święto przyrody” – wielki piknik rodzinny z zachowaniem:
– poszanowania zasad korzystania z otoczenia przyrodniczego,
– doceniania piękna przyrody, wdzięcznego i mądrego nią gospodarowania,
– dziękowania Panu za piękno stworzonego świata.
Rok szkolny 2021/2022
„Fit przedszkolak”- zdrowy jak ryba. Dbałość o zdrowie psychiczne i fizyczne oraz utrwalenie i rozszerzenie wiedzy na temat emocji.
Pomysł i opracowanie: mgr Elżbieta Chmielewska
Edukacja zdrowotna jest integralnym i bardzo ważnym obszarem wychowania. Jednym z najważniejszych celów edukacji zdrowotnej jest kształtowanie u dzieci przekonania, że zdrowie jest wartością, o którą warto się troszczyć i zabiegać. Efektywna edukacja zdrowotna to nie tylko przekazanie wiedzy o tym, co jest korzystne lub szkodliwe dla zdrowia, lecz przede wszystkim jak najpełniejsze wyposażenie dziecka w odpowiednie umiejętności i nawyki, które pomogą tę wiedzę skutecznie wykorzystać. Działania wychowawczo-dydaktyczne dotyczące edukacji zdrowotnej powinny być kierowane do dzieci w jak najmłodszym wieku i realizowane w okresie przedszkolnym, ponieważ
w tym czasie bardzo efektywnie można kształtować odpowiednie postawy wobec zdrowia. Rozwijanie prozdrowotnych nawyków w pierwszych latach życia jest skuteczne i może przynieść znacznie większe korzyści w dalszym życiu, niż późniejsze interwencje. Dziecko przebywając w przedszkolu wiele godzin, zdobywa podstawowe informacje i umiejętności niezbędne do wzmacniania zdrowia w sposób naturalny, w powiązaniu z zabawą, aktywnymi zajęciami, posiłkami, zabiegami higienicznymi, wypoczynkiem. Naukę higieny i dbania o zdrowie należy oprzeć na naturalnych tendencjach dziecka w wieku przedszkolnym, na jego skłonności do naśladownictwa, dążeniu do samodzielności oraz na chęci zwrócenia na siebie uwagi czy zdobycia uznania. Przyzwyczajanie dzieci do dbania o własne zdrowie, nie może być jednak tylko obowiązkiem spełnianym przez dziecko wtedy, kiedy pilnują tego dorośli. Dzieci powinny świadomie zdobywać nawyki zdrowotne, powinny wiedzieć w jakim celu to robią, ponieważ świadomość ta decyduje o tym, czy przyzwyczajenia staną się zakorzenionymi potrzebami. Wszelkie starania o zapewnienie dziecku zdrowia, nie dadzą pożądanego rezultatu bez współdziałania rodziny dziecka, zatem aby dane czynności weszły dziecku w nawyk, ważny jest przykład dorosłych, zachowania prozdrowotne w całym otoczeniu dziecka oraz zgodne
i zintegrowane działanie nauczycieli i rodziców.
Cele główne projektu:
- wspieranie prawidłowego rozwoju dzieci poprzez propagowanie zdrowego stylu życia
- wzbogacenie wiedzy z dziedziny zdrowia i bezpieczeństwa
- kształtowanie nawyków higienicznych i zachęcanie do aktywnego trybu życia
Wrzesień:
Dziecko dba o kulturę osobistą oraz zdrowie i ruch:
- wie, jak prawidłowo wykonywać czynności higieniczne,
- myje się samodzielnie,
- myje zęby,
- kąpie się z pomocą dorosłego lub samodzielnie,
- myje głowę,
- czesze się,
- pomaga przy myciu naczyń, wycieraniu, nakrywaniu do stołu,
- potrafi kulturalnie spożywać posiłek,
- wie, jak zasłaniać nos i usta podczas kichania, kaszlenia, ziewania,
- prawidłowo używa chusteczki do nosa,
- serwetki podczas posiłku,
- pamięta o częstym myciu rąk,
- zgłasza złe samopoczucie dorosłym.
Trening emocji:
Co to jest tęsknota? Jak i dlaczego tęsknię, za kim? Stawianie granic.
Październik:
Codzienna gimnastyka poranna z elementami logopedii.
Nauka starannego wykonywania ćwiczeń gimnastycznych:
oddechowych, relaksacyjnych, rozruchowych, na różne partie mięśniowe, aerobowych stymulujących podstawowe cechy motoryki takie jak: skoczność, zwinność, zręczność, celność, chwytność, szybkość reakcji…
Trening emocji:
„Samopoczucie moje i twoje”- rozpoznawanie, nazywanie oraz aprobowane wyrażanie podstawowych emocji.
„Nuda. Co zrobić, gdy się nudzę?”
Listopad:
Dbanie o zdrowie poprzez właściwą dietę poprzez:
- racjonalne posiłki (dziecko wie, co jeść a czego nie)
- smakowanie przetworów i kiszonek owocowych i warzywnych, zieleniny (szczypiorek, pietruszka, koperek, zioła w doniczkach…
- sporządzanie kolorowej kanapki zdrowej według własnego pomysłu,
- wykonywanie wspólnie z dorosłymi przetworów na zimę (kompoty, konfitury, sałatki warzywne)…Trening emocji:
dzielenie się emocjami i przeżyciami.
„Co to jest smutek”?
Grudzień:
Utrzymywanie i zachowanie zdrowego stylu życia poprzez:
- spacery niezależnie od rodzaju pogody,
- dostosowywanie ubioru do temperatury i rodzaju pogody,
- wysypianie się regularne, spokojne zasypianie, tworzenie odpowiednich warunków wyciszenia i relaksu przed snem,
- rozumienie znaczenia drzemki poobiedniej w przedszkolu,
- uprzyjemnianie drzemki poprzez zabawy i ćwiczenia relaksujące, wyciszające, trening autogenny, czytanie bajek, słuchanie muzyki…
- wprowadzanie regularnych zabaw i ćwiczeń rytmiczno – ruchowych, logorytmicznych i orientacyjno – porządkowych.
Trening emocji:
środowisko wartości czerpanych ze świąt, domu rodzinnego, wiary i tradycji lokalnej jako tła dla kształtowania się emocji.
„Co zrobić, by czuć się bezpiecznie jak w domu?”
Styczeń:
- dbałość o dobrą kondycję poprzez sport, taniec i rekreację na świeżym powietrzu,
- uprawianie sportów zimowych/ letnich/ całorocznych,
- systematyczny ruch w otaczającym środowisku: park, las, boisko, ogród, plac zabaw, sala gimnastyczna,
- nauka tańca.
Trening emocji:
Wyrażanie emocji w ruchu, tańcu, zabawie rytmiczno – ruchowej, pantomimie, grze na instrumentach, w śpiewie, słuchaniu muzyki.
„Co to jest radość?”
Luty:
- zabawy i gry z podziałem na drużyny (zasady panujące w drużynie),
- organizowanie zawodów sportowych – olimpiada zimowa,
- udział czynny i bierny w zawodach sportowych (kanon zachowań i zasad),
- turniej tańca,
- pokazy dla szerszej publiczności: rodziców, dziadków, rodzeństwa.
Trening emocji:
Metody wykorzystywane do stymulowania emocji oraz: Co to jest złość?
„Boję się? Co z tym zrobić?”
Marzec:
spacery i wędrówki po najbliższej okolicy połączone z obserwacją zmieniającej się aury i przyrody (zmienna kolorystyka pór roku),
turnieje biegowe.
Trening emocji:
Wyrażanie emocji poprzez sztukę (plastykę, muzykę, teatr),
„Co czuję, gdy patrzę na…?”
„Co czuję, gdy jestem w…?”
Kwiecień:
Systematyczne łączenie zajęć motorycznych/manualnych przy stolikach (lepienie, wycinanie, malowanie, konstruowanie z klocków, rzeźbienie, kolorowanie, rysowanie…) z różnymi formami ruchu i zabaw:
- zabawy orientacyjno – porządkowe,
- zabawy ruchowe z elementami percepcji,
- zabawy rytmiczne ze śpiewem,
- tańce i pląsy,
- ćwiczenia gimnastyczne w parach i zespołach,
- gry i turnieje z całą grupą.
- Trening emocji:
Kolory/barwy wyrażające różne emocje (w naturze, w wierszach,
w ilustracjach w książkach).
Sposoby wyrażania, uzewnętrzniania i rozładowywania emocji.
„Lubię – Nie lubię”…
Maj:
– codzienne zabawy i gry w ogrodzie przedszkolnym i na placu zabaw,
– stałe zwracanie uwagi na regulamin placu zabaw i kulturę osobistą,
– odkrywanie niestandardowego wykorzystywania elementów architektury ogrodu w zabawach tematycznych oraz elementów przyrody jak kamienie, liście, patyki, szyszki, piórka.
Trening emocji:
„Radosne” emocje – Cieszę się, gdy…
„Smutne emocje” – Martwię się o…
Czerwiec:
– zaplanowane spacery i wycieczki plenerowe,
– uwrażliwianie na bezpieczeństwo i kulturę przebywania w nowych miejscach,
– wspominanie po powrocie z wycieczki poprzez dzielenie się wrażeniami (różne formy wyrazu artystycznego),
– wernisaże prac plastycznych dla publiczności, nagradzanie artystów i docenianie wysiłku twórczego (aplauz, brawa, nagrody, dyplomy)…
Trening emocji:
Radość i wdzięczność za bycie tu i teraz
„Co to jest wdzięczność?”
Rok szkolny 2020/2021
”Wartościowy przedszkolak”
(ważne wartości i dobre zwyczaje w naszym przedszkolu, emocje, zachowania interpersonalne, budowanie relacji).
Projekt edukacyjny „Wartościowy przedszkolak“ ma na celu pomoc w tworzeniu przyjaznej atmosfery w grupie,
poprzez poszukiwanie najlepszych form nawiązania koleżeńskich przyjaźni, zorganizowania zespołu dziecięcego według wartości: szacunku, wzajemnej sympatii, otwartości na drugiego człowieka, chęci pomocy i współdziałania
oraz poczucia bezpieczeństwa w dziecięcym środowisku. Tematyka prezentowanych wartości odwołuje się często
do doświadczeń domu rodzinnego, gdzie te wartości wystąpiły prymarnie, a obecnie można je przetransponować
na nowe sytuacje w szerszym otoczeniu dziecka.
(…) Postęp ludzki nie może być mierzony wyłącznie przez postęp nauki i techniki. Prawdziwy postęp rodzi się wtedy,
kiedy dano prymat wartościom duchowym i postępowi życia moralnego
(Jan Paweł II. Nauczanie papieskie III 1980)
W myśl definicji, „wartości” są wewnętrznymi zasadami lub kodem postępowania i mają ogromny wpływ na indywidualne zachowania. Małe dziecko, w postępowaniu kieruje się głównie konsekwencjami zewnętrznymi. Jest prawdomówne, uczciwe i posłuszne, ponieważ takie zachowania są nagradzane i aprobowane – gwarantują akceptację dorosłych (rodziców i wychowawców). Zachowaniem przedszkolaków sterują więc bardziej zewnętrzne następstwa niż wewnętrzne zasady.
Często wewnętrzne normy, jakimi posługują się małe dzieci, odzwierciedlają postawy rodziców, nauczycieli i innych znaczących dla nich osób. Toteż na dorosłych, rodzicach i wychowawcach ciąży obowiązek świadczenia własnym osobowym przykładem o preferowanych wartościach.
Przedszkolaki postępują w myśl zasad, które nie są jeszcze ich własnymi postawami. Są egocentryczne i postrzegają dobro i zło z własnej, subiektywnej perspektywy.
(Irena Obuchowska. Kochać i rozumieć. Jak pomóc swojemu dziecku przeżyć szczęśliwe dzieciństwo. Media Rodzina of Poznań). Dlatego właściwe postawy należy pokazywać i kształtować stopniowo i systematycznie, wraz z rozwojem dziecka, z jego możliwościami psychofizycznymi – po to, by po wielu ćwiczeniach praktycznych, doświadczaniu wartości w życiu codziennym, mogło zinterioryzować je i uznać za własne.
Wiek przedszkolny jest to więc okres optymalny dla praktycznej nauki i kształtowania u dziecka (poprzez działanie/zabawę), poczucia własnej wartości i dostrzegania wartości w innych ludziach i otoczeniu.
Cele i założenia projektu
Cele główne
– Wprowadzanie dzieci w świat wartości
– Działanie w systemie wartości
– Poszukiwanie wartości, odkrywanie i doświadczanie ich wraz z dziećmi
Cele szczegółowe:
– Kształtowanie szacunku dla siebie samego i innej osoby
– Poznawanie obowiązujących form grzecznościowych
(powitanie, pożegnanie, dziękowanie, przepraszanie, proszenie, stawianie granic w relacjach)
– Rozwijanie poczucia odpowiedzialności za siebie i innych
– Nawiązywanie pozytywnych relacji z innymi ludźmi
– Kształtowanie postaw tolerancji wobec „inności” drugiego człowieka
– Poznawanie swoich emocji, radzenie sobie z nimi
– Kształtowanie umiejętności rozwiązywania konfliktów
– Kształtowanie tożsamości narodowej, kulturowej i historycznej
– Wprowadzenie kodeksu wartości dziecka, kodeksu grupowego
Zamierzone kryteria sukcesu dziecka:
– identyfikuje i nazywa różne stany emocjonalne
– rozpoznaje i nazywa własne potrzeby
– akceptuje potrzeby innych
– opisuje swoje mocne i słabe strony
– przewiduje skutki różnych zachowań
– opisuje wielowymiarowość człowieka (postrzegam, myślę, czuję, działam)
– potrafi budować pozytywny obraz siebie i dokonywać samooceny
– skupia uwagę na mówiącej do niego osoby
– odkrywa znaczenia komunikowania się w sposób niewerbalny
– z ważnymi sprawami w ustalony sposób zwraca się do wychowawcy
– podporządkowuje się zrachowaniom oczekiwanym przez opiekunów stosuje zwroty grzecznościowe
– przestrzega ustalonych norm postępowania, np. sprząta zabawki
– samodzielnie wykonuje proste czynności porządkowe
– wskazuje zachowania akceptowane społecznie mówi wprost czego oczekuje i myśli
– pełni wyznaczone role np. dyżur
– w parach i w trzyosobowych zespołach podejmuje i realizuje różne zadania
– ustala zakresy obowiązków
– wspólnie rozwiązuje problemy
– zgłasza gotowość do mówienia
– słucha innych nie przerywając
– akceptuje sytuację, w której następuje różnica potrzeb, zadań i celów
– dyskutuje wg zasad ustalonych przez nauczyciela
– dyskutuje z kolegą i dochodzi do kompromisu
– doświadcza samodzielnego rozwiązywania sytuacji konfliktowych
Rok szkolny 2019/2020
“Do przedszkola wpadły nutki”
Projekt zakłada rozwijanie ekspresji muzycznej, ruchowej i emocjonalnej z wykorzystaniem ruchu i muzyki. Celem projektu jest rozwijanie i eksponowanie dyspozycji muzycznych dziecka w różnych formach aktywności, bogacenie przeżyć estetycznych związanych z odbiorem muzyki, kształtowanie ekspresji
i twórczej postawy dziecka, zaspokajanie naturalnej potrzeby działania, poznawanie instrumentów muzycznych (rodzaj, nazwa, brzmienie i budowa), nabywanie i doskonalenie umiejętności wokalnych-tanecznych, wyzwalanie zainteresowania regionalną działalnością kulturalną
Działania:
– Tworzenie warunków do bezpośredniego kontaktu z muzyką poprzez udział dzieci w koncertach muzycznych, śpiew indywidualny, zbiorowy, taniec
– Nabywanie umiejętności słuchania i rozumienia muzyki na żywo oraz z nagrań
– Inspirowanie zabaw rytmicznych i tanecznych z wykorzystaniem swobodnej interpretacji ruchowej
– Kierowanie aktywnością muzyczną w zakresie rozwijania ekspresji dziecka (improwizacje wokalne i rytmiczne)
– Prezentowanie posiadanych umiejętności wokalnych i tanecznych podczas uroczystości okazjonalnych na terenie przedszkola i poza nim.
Rozwijanie zdolności muzycznych dziecka poprzez:
– doskonalenie gry na instrumentach perkusyjnych i melodycznych
– eksperymentowanie w tworzeniu dźwięku
– ćwiczenia emisyjne, śpiewanie i słuchanie piosenek
– urządzenie w salach “kącików muzycznych”
– samodzielne tworzenie melodii do podanego tekstu
– łączenie aktywności muzycznej z innymi obszarami oddziaływań (m.in. ruch, plastyka, teatr, edukacja regionalna i in. )
Oczekiwane efekty:
– dzieci odkrywają własne możliwości i uzdolnienia muzyczne
– potrafią słuchać, tworzyć i wyrażać własne przeżycia w różnych formach aktywności muzyczno-ruchowej
– odczuwają radość w bezpośrednim kontakcie z muzyką instrumentalną
– znają podstawowe elementy utworów muzycznych (melodia, rytm, tempo
– eksperymentują i poszukują różnych źródeł dźwięku
– grają na instrumentach melodycznych i perkusyjnych
– chętnie uczą się nowych piosenek oraz wykorzystują je do spontanicznych improwizacji i inscenizacji
– znają piosenki i tańce charakterystyczne dla różnych regionów
– odczuwają radość z eksponowania swojej twórczości muzycznej na terenie przedszkola i na zewnątrz
“Opowieści różnej treści”
Projekt zakłada tworzenie warunków sprzyjających rozwojowi ekspresji językowej dziecka poprzez stosowanie aktywnych metod pracy i bezpośredni kontakt z literaturą, sztuką i teatrem. Celem projektu jest rozwijanie dzieci
pod względem emocjonalnym, intelektualnym i społecznym poprzez właściwie ukierunkowaną ekspresję werbalną. tworzenie warunków sprzyjających swobodzie wypowiedzi związanej z przyjemnymi przeżyciami i werbalnym “otwarciem się” dziecka, bogacenie doświadczeń językowych dzieci, stymulowanie zainteresowań czytelniczych, rozwijanie wrażliwości, wyobraźni artystycznej i poczucia estetyki.
Rok szkolny 2018/2019
W obecnym roku szkolnym pragniemy zrealizować dwa projekty autorstwa Pani Elżbiety Chmielewskiej:
1. Projekt edukacyjno-wychowawczy
„Któż wypowie twoje piękno, Krakowie prastary?”
(wychowawczy)
2. Projekt edukacyjno-wychowawczy
„Dziesięć palców mam”
(dydaktyczny)
Projekty edukacyjne 2018-19
Rok szkolny 2017/2018
W obecnym roku szkolnym pragniemy zrealizować dwa projekty autorstwa Pani Elżbiety Chmielewskiej:
I can speak English, German and Slovakian
Celem projektu jest stworzenie warunków umożliwiających dzieciom osłuchanie z językiem obcym w różnych sytuacjach życia codziennego i poprzez wykorzystanie różnorodnych sytuacji zabawowo-edukacyjnych oraz rozbudzanie chęci poznawania innych kultur.
Twórczy przedszkolak
Realizując ten projekt chcemy stwarzać warunki do rozwijania aktywności twórczej dzieci w różnorodnych formach działalności. Projekt zakłada pobudzenie inicjatywy, inwencji i aktywności własnej dzieci poprzez oddziaływanie na wyobraźnię, fantazję, sferę uczuciowo-intelektualną, rozwijanie swobodnego, twórczego wyrażania własnych przeżyć i myśli w twórczości i aktywności własnej, uwrażliwianie na piękno świata i wzbudzanie przeżyć estetycznych.
Rok szkolny 2016/2017
W roku szkolnym 2016/17 zaplanowaliśmy realizację kolejnych projektów edukacyjno-wychowawczych autorstwa Pani Elżbiety Chmielewskiej. Pierwszy z nich to „PAJACYKI”. Projekt przewiduje szersze wykorzystywanie zabaw, gier i ćwiczeń ruchowych i ruchowo- muzycznych, tańca i baletu, istotnych dla rozwoju ciała i umysłu dziecka. Natomiast drugi projekt „MALI INŻYNIEROWIE” zakłada zabawowe kształtowanie umiejętności politechnicznych u dzieci. Poprzez tworzenie kącików konstrukcyjnych w salach pragniemy dostarczyć dzieciom inspiracji i materiału do manipulowania, rysowania, malowania, lepienia, wycinania, wydzierania, konstruowania i budowania, rozbudzać ich kreatywność i zainteresowania techniczne.
Projekt edukacyjno-wychowawczy PAJACYKI
Przykłady ćwiczeń do wykorzystania przy realizacji projektu PAJACYKI
Projekt edukacyjny MALI INŻYNIEROWIE
Rok szkolny 2015/2016
W obecnym roku szkolnym 2015/16„ kolejne projekty edukacyjne autorstwa naszej Pani Elżbiety Chmielewskiej.
Jeden z nich to projekt wychowawczy – Chodź, opowiem ci bajeczkę” a drugi to projekt dydaktyczny –„ Zabawy w czytanie ”. Dodatkowo pragniemy też też wdrażać dzieci do realizacji Dobrych Praktyk w naszym przedszkolu.
Projekt dydaktyczny – Zabawy w czytanie
Projekt wychowawczy – Chodź, opowiem ci bajeczkę
Dobre praktyki 2015/16
Rok szkolny 2014/2015
W roku szkolnym 2014/2015 w naszym Przedszkolu realizowaliśmy dwa projekty edukacyjne autorstwa Pani Elżbiety Chmielewskiej.
Projekt wychowawczy “Krakowiaczek ci ja” oraz projekt
dydaktyczny – “Myślę i liczę”. Projekty te uzyskały wysoką ocenę wizytatorów Kuratorium Oświaty podczas ewaluacji zewnętrznej, która miała miejsce w roku szkolnym 2014/15. Realizacja projektów znalazła odzwierciedlenie na stronie kuratoryjnej w zakładce Dobre praktyki.
W ramach innowacji pedagogicznej realizowałyśmy także projekt edukacyjny – Zabawy w czytanie autorstwa Pani Elżbiety Chmielewskiej oraz Siostry Doroty Kowalewskiej. Ewaluacja tego projektu pokazała, że watro było go realizować i dlatego postanawiamy wdrażać go w następnym roku szkolnym już od najmłodszej grupy wiekowej.